Kristinusko vaikutuksineen

Kristinusko
Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika (Kristus) ja Pyhä Henki, Hän on mm. rakkaus iankaikkisesti.
Lucifer ylpistyi ja tuli Jumalan vastustajaksi.
Jumala loi taivaan ja maan sekä mitä niissä on, mm. vapaan ihmisen lapsekseen, josta Jeesus voisi iloita. Ilman vapautta ilmeisesti ihminen ei olisi voinut kokea rakkautta.
Ihminen oli tottelematon sielunvihollisen houkutuksesta. Se lupasi, että tulemme Jumalan kaltaiseksi tietämällä hyvän ja pahan. Mutta ei kertonut, ettei ihminen pysty hallitsemaan pahaa.
Kaikki ihmiset ovat pahoja.
Elämän tarkoitus on etsiä Jumalaa (ja löytää Hänet).
Jeesuksen kärsittyä meille kuuluneen rangaistuksen, ihmisellä on mahdollisuus ottamalla Hänet vastaan päästä taivaaseen.
Kristityn tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Hänen tulee edistyä näissä asioissa eli pyhittyä.
Raamattu on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksen ”alla” kirjoittaneiden ihmisten kautta. Siitä ihminen ei voi/saa ottaa mitään pois eikä lisätä.

Vanhan Testamentin valtiomallista
Perinnöllinen yksinvalta + profeetta, joka välittää Jumalan viestit kuninkaalle
Kiinteä omaisuus palautuu joka 50. vuosi alkuperäiselle omistajalle
Velat annetaan anteeksi 7. vuoden välein
Oman maan kansalaisilta ei saa periä korkoa
Suku pitää huolta jäsenistään

Oma kulttuuri
Länsimaat: omien kristillisten juurien hylkääminen, huumeet, toisten riisto
Intia: 2. nopein kasvu (20 v.), 2. huonoin sosiaalinen kehitys maailmassa (huonoin Pakistanissa). Maassa on alueita, joissa asuu 600 naista 1000. miestä kohti.
Kiina: nopein kasvu, saasteet, ”tunkeutuminen” mm. Afrikkaan
Rikkaat kaikkialla: järjetön rahan käyttö, ahneus, veronkierto

Kulttuurivienti
Kommunismi: vallankumous, ateismi, yhteisomistus, pakotus, oma kulttuuri pois
Demokratia: viina, seksi, Coca Cola, Mc Donald, oma kulttuuri pois
Muhamettilaisuus: ankara laki, pakko, oma kulttuuri pois
Kristinusko: luodaan kirjakieli, opetetaan lukemaan, käännetään Raamattu, lähimmäisen rakkaus, oma kulttuuri säilyy (seuraavassa esimerkkeinä Motilonit Etelä-Amerikasta ja Miao-kansa Kiinasta)

Kristinuskon vaikutus (Motilonit Etelä-Amerikka)
Bruce Olson läksi Etelä-Amerikan viidakkoon viedäkseen evankeliumin Motiloni-intiaaneille. Motilonit elivät täysin eristyksissä ja tappoivat melkein kaikki, jotka tulivat heidän asuinseudulleen. He olivat tunteeton ja itsekäs heimo, eivät itkeneet eivätkä tunteneet myötätuntoa, vaan antoivat naapurin metrin päässä kuolla nälkään vaikka heillä itsellään olisi ollut ruokaa liikaa. Monien vaikeuksien kautta Bruce löysi heidät, opetteli kielen ja eli kuin he. Neljän vuoden kuluttua hänen onnistuu kertomaan heille heidän oman legendansa avulla Jumalan tulon ihmiseksi, joka voi näyttää tien Jumalan luo. Edelleen he saivat kuulla Jeesuksen kuolemasta, joka vapautti ihmiset pahan vallasta. Tämä sai Motilonit itkemään ensimmäisen kerran. Mutta tieto ylösnousemuksesta toi heille helpotuksen. Koska heillä ei ollut sanaa ”usko”, niin Bruce selitti, että se on samaa kuin Motiloni sitoisi riippumattonsa narut Jeesukseen. Heimopäällikkö Bobarishoran kerrottua Kristuksesta koko heimo halusi sitoa riippumattonsa narut Jeesukseen. Pahojen henkien pelko loppui, rauha päätettiin tehdä muiden heimojen kanssa. Aloitettiin yhteistyö näiden kanssa. He ovat perustaneet kouluja ja terveyskeskuksia, sekä kääntävät Raamattua heimokielille. Toisen ja kolmannen polven Motilonikristityt ovat opiskelleet lääkäreiksi, opettajiksi ja lakimiehiksi auttaakseen heimoaan. He ovat lähettäneet satoja lähetystyöntekijöitä. Motilonit asuvat edelleen viidakossa omassa kulttuurissaan rupeamatta länsimaalaisiksi.

Kristinuskon vaikutus (Miao-kansa Kiina)
Suuressa Kiinassa asuu useita kymmeniä vähemmistökansoja n. 1000 miljoonan Han-kiinalaisen keskellä. Eräs pieni kansa on meidän suomen kansan kokoinen kansanheimo: Miao-kansa. He asuvat Lounais-Kiinassa syrjäisillä ja karuilla vuorilla. Ankarissa luonnonolosuhteissa ja köyhyydessä elävällä Miao-kansalla on oma kieli ja kirjoitusjärjestelmä. Heidän omaperäinen kulttuurinsa mm. värikäs vaatetus erottaa heidät selvästi valtaväestöstä, kiinalaisista. Jo kauan he ovat erottuneet myös muusta syystä: huomattava osa Miao-kansasta on kristittyjä. Kokonaiset vuoristokylät ja yhteisöt ovat kristittyjen miaoiden asuttamia: näin on ollut jo lähes sata vuotta.
1970-luvun alussa kulttuurivallankumouksen riehuessa Kiinassa, Maon nuoret punasotilaat löysivät tiensä myös Miao-heimoon kuuluvien kristittyjen yhteisöihin. Punaliput liehuen Maon sotilaat saapuivat syrjäiseen vuoristoseutuun vallankumousoppeineen. Lähikylien kyläpäälliköt kutsuttiin koolle neuvonpitoon ja heille annettiin seuraava tehtävä: kristillisyydestään tunnettujen Miao-yhteisöjen oli luovuttava uskosta Jumalaansa. Kirkot tuli sulkea ja jumalanpalvelusten oli loputtava kyläkirkoissa. Tätä ehdotonta käskyä perusteltiin Maon opeilla. Lisäksi teroitettiin sitä, että puhemies Mao oli antanut kyläläisille hyvinvoinnin. Siihen kuuluivat vaatteet, koulut, riisipeltojen muokkaukseen tarvittavat aurat ja vetoeläimet, eli jokapäiväisen elämän perusedellytykset. Piti siis olla kiitollinen tällaisen lahjanantajalle, joka näin huolehti ihmisten tarpeista. Kyläpäälliköt pyysivät pari päivää miettimisaikaa, sitten he antaisivat vastauksensa kuultuaan ensin omaa väkeään. parin päivän kuluttua tuli vastaus. Sitä eivät tuoneet vain kylien johtajat, vaan kaikki ympäröivät kylät yhdessä. Kylät lapsineen ja vanhuksineen olivat lähteneet liikkeelle. Kapeita polkuja pitkin alas laaksoon hallituksen ja vallanedustajien eteen vaelsi tuhansien kristittyjen joukko hitaasti ja äänettömästi nämä köyhät vuoristolaiset kantoivat vihreitä Mao-pukuja, työvälineitä ja koulutarvikkeita. Mukana olivat myös aurat ja vetoeläimet. Kaikki nämä laskettiin ällistyneiden punasotilaiden jalkojen juureen. Viimeisinä tulivat kyläpäälliköt ja heidän vastauksensa oli tämä: olemme tulleet antamaan vastauksemme: palautamme sen minkä olemme Maolta saaneet. Me emme niitä tarvitse. Yhdessä olemme päättäneet, että haluamme pitää uskomme Jumalaan. Haluamme pitää jumalanpalveluksemme kyläkirkoissamme. Tärkeintä on etsiä ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen tahtoaan.
Pakon edessä pieni Miao-kansa teki valintansa, kuten miljoonat oman aikamme marttyyrikirkkojen kristityt tällä pian päättyvällä vuosituhannella ovat joutuneet tekemään. Kirjaimellisesti pienen Miao-kansan kohdalla toteutui evankeliumin sana, mitä merkitsi ennen kaikkea Jumalan valtakunnan etsiminen.
Tällä pienen vähemmistökansan päätöksellä oli kauaskantoiset seuraukset. Nämä Miao-kylät olivat muutamia harvoja yhteisöjä koko Kiinassa, missä julkinen jumalanpalvelus ja kirkossakäynti, yhteinen rukous ei loppunut aikana, jolloin kaikkialla muualla suuressa Kiinassa kirkot suljettiin ja seurakunnat hajotettiin.
Eristettynä ja muun yhteiskunnan hylkääminä Miao-kristityt elivät vuosia syrjäisellä vuoristoseudulla. Ehkäpä Miao-kristityt ymmärsivät, että tärkeintä kuitenkin oli etsiä Jumalan valtakuntaa ja Jumalan vanhurskasta tahtoa kaikissa olosuhteissa.
Tänä päivänä nämä yhteisöt kokoontuvat sadoissa savitiilikirkoissaan ja kappeleissaan kuulemaan omalla kielellä painettua ja luettua Jumalan sanaa. Nyt ei esivalta estä kokoontumisia. Näin he saivat säilytettyä oman kulttuurinsa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

89 + = 92